Dlaczego ludzie nie chcą zarabiać pieniędzy?

Autorka: Elżbieta Sawczyn, trener biznesu, EDUFI.pl

Często zadawane jest to pytanie w stosunku do pracowników. Wspaniale przygotowane systemy motywacyjne okazuje się, że nie zawsze działają, a ludzie w jakiś dziwnie uparty sposób, jakby sobie samym na złość odmawiają z ich korzystania czyli nie chcą dodatkowych pieniędzy. Nie chcą zarabiać! I nikt nie wie dlaczego..

A gdyby się okazało, że są całkiem prozaiczne tego powody, a gdyby się okazało, że te prozaiczne powody urastają do problemów, z którymi ludzie nie potrafią sobie sami poradzić. Menadżerowie natomiast zachodzą w głowę, co jest nie tak, a może wymienić ludzi, skoro nie chcą zarabiać, bo my na ich miejscu to…

To naprawdę świetna myśl, a może warto byłoby czasem wejść w skórę pracownika i spojrzeć na stworzony dla niego świat, jego oczami. Może wyglądałby inaczej, może perspektywa pracownika niekoniecznie jest perspektywą menadżera.

Nie namawiam do rewolucji w firmach, namawiam do tego, abyśmy poszukali prawdziwych powodów dla których ludzie nie korzystają (lub robią  to w niewielkim stopniu) z systemów motywacyjnych, dzięki którym teoretycznie mogliby zarabiać zdecydowanie większe pieniądze niż zwykle. A jednak tego nie robią. Lub wielu z nich tego nie robi.

W takim razie  zacznijmy od systemów, przyjrzyjmy się im patrząc z boku, jakbyśmy byli kimś zupełnie niezależnym np. niezależnym konsultantem, który ma za zadanie ocenienie systemu i danie rekomendacji czy rzeczywiście można i za jakie działania zarobić dodatkowe środki. Konsultant, którego zadaniem jest ocena na ile system jest atrakcyjny dla pracownika, nie dla zarządzających. Czy dobry pracownik ma szansę czyli czas, możliwości, aby z systemu skorzystać. Często w firmach ludzie
i tak pracują po godzinach ( kłania się PIP), ponieważ nie mogą zrealizować wszystkich swoich podstawowych zadań, cóż dopiero mówić o dodatkowych. Jeśli bowiem system zadziała, ludzie zaczną zarabiać dodatkowe pieniądze, co oznacza, ze zwiększą swoją aktywność, wówczas zarządzający zrealizują swoją strategię, wizję, założenia.

Kolejna sprawa wiąże się z teoriami motywacji o których pisałam w innym odcinku cyklu. Jeśli coś
( nagroda) jest zbyt oddalona w czasie – nie motywuje, jeżeli kiedykolwiek były problemy z wypłatą, premią, bonusem, jej realizacją  – nie motywuje, ponieważ  trudno jest zaangażować i przekonać ludzi aby zaufali raz jeszcze.

Następna sprawa – pewnie podstawowa- jeśli ludzie nie potrafią, nie wiedzą jak, wówczas nie mają odwagi, jeżeli  robili to dawno temu, nie powtarzali umiejętności – nie podejmą wyzwania nawet wówczas, gdy pieniądze będą miały dla nich wielkie znaczenie. Zaczną wpadać w coraz większą frustrację, nie wiedząc od czego zacząć, jak się do tego zabrać, nie robiąc nic, nie mogąc wygospodarować czasu, zacznie spadać ich poczucie własnej wartości, pojawi się stres napędzany dodatkowo przez menadżera, który dziwi się, że ludzie nie chcą zarabiać pieniędzy, a firma przecież stwarza wspaniałe możliwości. Pracownicy zaczynają grę pod tytułem : tego się nie da zrobić, ludzie tego nie chcą, klienci nie mają pieniędzy, nie mamy kiedy tego robić, gdyby …. Gdyby firma zdjęła
z nas obowiązki, chociaż cześć, gdyby dała porządne pieniądze, podwyżkę, narzędzia itd., itd. Znamy te gry?… Biorą się z frustracji i niezadowolenia z  samego siebie.  Potem uderzają w otoczenie, firmę, menadżerów, pojawiają się negatywne emocje, kolejny stres, kłopoty ze snem, zdrowiem.

Dajmy sobie wszyscy szanse czyli pokażmy ludziom jak mają to zrobić, i że to się da zrobić. Słowa, mówienie o tym – nie dadzą rezultatów. Zróbcie to razem ze swoimi ludźmi – pokażcie im, przećwiczcie zarabianie dodatkowych pieniędzy i działanie systemów motywacyjnych w praktyce. Nauczcie ich działaniem, nie słowem.

Ludzie będą zarabiać pieniądze, realizować plany sprzedażowe pod warunkiem, że uwierzą, że mogą i sprawdzą, że się da.

Przy okazji – nic nie buduje tak autorytetu menadżera jak wspólna praca z pracownikiem na jego stanowisku. Odwaga menadżerska jest tu nie do przecenienia. Świadomość pracownika, ze szef potrafi, podejmuje wyzwania i … jemu też nie zawsze wszystko wychodzi – daje ludziom nadzieję
i wiarę, że mają prawo do nauki i do błędów, po to aby móc się rozwijać. I zarabiać pieniądze, korzystając przy tym z systemów motywacyjnych.

Print Friendly, PDF & Email