Mergers&Acqusitions cz1

Definicje

  • M&A: transakcje w wyniku których własność firmy lub jej jednostki organizacyjnej jest transferowana lub konsolidowana z innym przedsiębiorstwem
  • Połączenie – zarządy rekomendują połączenie firm akcjonariuszom. Po połączeniu jedna z firm przestaje istnieć.
  • Akwizycja – nabywca uzyskuje większościowy udział w firmie, która nie zmienia swojej nazwy i struktury
  • Konsolidacja – powstaje nowa firma. Aprobata akcjonariuszy obu firm.
  • Wezwanie do sprzedaży – wezwanie bezpośrednio do akcjonariuszy do sprzedaży udziałów za określoną cenę
  • Nabycie aktywów – zakup aktywów w sensie zorganizowanej części przedsiębiorstwa
  • Wykup menedżerski – wykup przedsiębiorstwa przez zarząd, finansowany znaczącym długiem

Dlaczego firmy się łączą:

  • Ekspansja na nowe rynki produktowe i geograficzne
  • Zwiększenie udziału w rynku
  • Zmniejszenie kosztów stałych
  • Zwiększenie zysku
  • Wykreowanie wartości dla akcjonariuszy

Jakie są rodzaje połączeń:

  • Poziome – połączenie konkurentów
  • Pionowe – połączenie z klientem lub dostawcą
  • „Congeneric” (pokrewne, zbliżone) – dwa biznesy operujące na tym samym rynku, chcąc zwiększyć zasięg produktowy np. poprzez obniżkę cen, dotarcie do nowych klientów
  • Market extension – firmy sprzedawają jest ten sam produkt, zwiększenie geograficzne zasięgu biznesu
  • Product extension
  • Konglomerat – różne biznesy, różne geografie, tego rodzaju połączenia, popularne w latach 70tych, polegały na dużym zaufaniu do menadżmentu, podejście to zostało zdyskredytowane w późniejszych latach 
Print Friendly, PDF & Email