Definicje
- M&A: transakcje w wyniku których własność firmy lub jej jednostki organizacyjnej jest transferowana lub konsolidowana z innym przedsiębiorstwem
- Połączenie – zarządy rekomendują połączenie firm akcjonariuszom. Po połączeniu jedna z firm przestaje istnieć.
- Akwizycja – nabywca uzyskuje większościowy udział w firmie, która nie zmienia swojej nazwy i struktury
- Konsolidacja – powstaje nowa firma. Aprobata akcjonariuszy obu firm.
- Wezwanie do sprzedaży – wezwanie bezpośrednio do akcjonariuszy do sprzedaży udziałów za określoną cenę
- Nabycie aktywów – zakup aktywów w sensie zorganizowanej części przedsiębiorstwa
- Wykup menedżerski – wykup przedsiębiorstwa przez zarząd, finansowany znaczącym długiem
Dlaczego firmy się łączą:
- Ekspansja na nowe rynki produktowe i geograficzne
- Zwiększenie udziału w rynku
- Zmniejszenie kosztów stałych
- Zwiększenie zysku
- Wykreowanie wartości dla akcjonariuszy
Jakie są rodzaje połączeń:
- Poziome – połączenie konkurentów
- Pionowe – połączenie z klientem lub dostawcą
- „Congeneric” (pokrewne, zbliżone) – dwa biznesy operujące na tym samym rynku, chcąc zwiększyć zasięg produktowy np. poprzez obniżkę cen, dotarcie do nowych klientów
- Market extension – firmy sprzedawają jest ten sam produkt, zwiększenie geograficzne zasięgu biznesu
- Product extension
- Konglomerat – różne biznesy, różne geografie, tego rodzaju połączenia, popularne w latach 70tych, polegały na dużym zaufaniu do menadżmentu, podejście to zostało zdyskredytowane w późniejszych latach